در این مطلب می خواهیم به تفاوت  whm و whmcs بپردازیم پس در ادامه با ما همراه باشید.

Whm  یا همان سی پنل برنامه ای برای دسترسی آسان تر برای کاربران می باشد. واژه whm  در حقیقت مخفف کلمه web host manager به معنای مدیریت میزبانی وب می باشد که برنامه ای بسیار مناسب برای مدیریت می باشد در این برنامه دسترسی به سه بخش کلی تقسیم می شود: دسترسی کاربران، دسترسی نمایندگان و در نهایت دسترسی مدیران اصلی.

دسترسی مدیران اصلی به صورت بالاترین دسترسی تعریف می شود با این دسترسی اجازه ورود به هر قسمتی امکانپذیر می باشد دسترسی بعدی مربوط به نمایندگان می باشد که در حوزه فروش هاستینگ و مدیریت کاربران فعال هستند و به اصطلاح دسترسی سطح دوم برای آنها تعریف می شود و در نهایت هم دسترسی کاربران می باشد که آنها به پنل مدیریت سایت یا همان cpanel اجازه ورود دارند.

برای شفاف سازی می توان گفت whm پنل مدیرت میزبانی وب برای ارائه دهندگان میزبانی می باشد اما سی پنل پنل مدیریت سایت برای کاربران می باشد.

لازم به ذکر است در صورتیکه کاربر سی پنل را از خود ما تهیه کند نصب whm انجام می شود.

 واژه whmcs مخفف کلمه Web Host Manager Complete Solution به معنای راه حلی کامل برای مدیریت میزبانی می باشد که خدمات اضافی جهت مدیریت آسان را برای سرویس دهندگان فراهم می کند از جمله این خدمات می توان مدیریت حساب، ایجاد فاکتور خودکار و ایجاد سرویس های جدید و ... می باشد و همان سیستم مالی می باشد که در حال حاضر شرکت خودمان هم از آن استفاده می کند.

لازم به ذکر است لایسنس whmcs توسط شرکت ارائه نمی شود اما در صورت تهیه امکان نصب آن با راهنمایی بخش فنی امکانپذیر می باشد. باید توجه داشت لایسنس های کرک شده نصب نمی شوند.